כמה זמן לוקח לקידום אתרים לעבוד?
את התוצאות מקידום האתר (טראפיק, עלייה בלידים, ברכישות וכו') לא מרגישים מיד,
אלא בטווח שבין 4 חודשים ועד שנה מרגע תחילת פעילות הקידום.
למה זה ככה ובמה תלוי פרק הזמן?
- היקף התחרות בתחום של האתר שלך (תחרות גבוהה יכולה לדרוש גם שנה ואפילו שנתיים כדי להגיע לעמוד הראשון, בעוד שאתר נישתי עם מעט מאוד תחרות ישיג את התוצאה גם לאחר 4 חודשים).
- כמות ואיכות הקישורים החיצוניים שמפנים לאתר
- איכות האתר ברמת הקוד, המבנה, המהירות, התוכן, הגרפיקה וכו'
- מקצועיות מקדם האתר
את התוצאות אפשר לנהל דרך מעקב בתוך גוגל אנליטיקס,
המאפשר לך לצפות בכמות הגולשים שנכנסו לאתר על פי פילוחים שונים
ולקבל אינדיקציה ברורה לגבי יעילות הקידום והפעולות שצריך לעשות בהמשך הדרך על מנת לשפר אותו.
תהליך קידום אתר בגוגל – מה מתבצע בפועל?
קידום אורגני (SEO – (Search Engine Optimization הוא שם כולל לסדרת פעולות למיטוב האתר שלך, או בקצרה: אופטימיזציה.
זוהי למעשה הדרך שבה נגרום לאתר להשיג תנועת גולשים טבעית (ללא תשלום) ולהעניק להם חווית משתמש טובה, אינפורמציה ראויה
ותפקוד גבוה בביצוע האתר על מנת למקסם רכישות ורווחים.
האמת היא שלתהליך השלם אין סוף, אבל בהחלט יש לו התחלה:
שינויים בקוד, בתוכן ובעיצוב האתר, טיפול בבעיות ושגיאות קיימות וגם יציאה למחקר מקיף.
כל אלה משחקים תפקיד ראשוני ומרכזי מאוד בקידום ומסייעים לאתר להתחיל לטפס מעלה בהדרגה.
הקמת אתר לקידום אורגני וביצוע אופטימיזציה
המשפט המפורסם אומר שאנו פונים לבני אדם, אבל מבצעים אופטימיזציה למנועי חיפוש.
מה זה אומר בעצם? שנצטרך להתאים את האתר שלנו לדרך שבה מתקשרים, חושבים ופועלים כל מנועי החיפוש ברשת ובראשם גוגל.
במילים אחרות, גוגל אמור להבין מה קורה באתר שלנו בכל רגע נתון כדי להפנות אלינו גולשים מתאימים על בסיס התאמה לדברים שחיפשו.
האופטימיזציה כשלעצמה מכילה כמה שלבים, כאשר הראשון שבהם יהיה בדרך כלל מחקר מילים.
מחקר זה הוא למעשה רשימה גדולה וארוכה של כל הביטויים שנרצה שיופיעו באתר שלנו,
משום שאותם הגולשים שלנו מחפשים דרך גוגל ונרצה להופיע להם בתוצאות שלו.
הביטויים האלה יופיעו בכל כותרות המאמרים שבאתר, על גבי תמונות ובמידע מקצועי, בסרטונים, תרשימים, טבלאות ועוד.
עליהם להתקבל בצורה כמה שיותר טבעית,
משום שהזחלנים המתוחכמים של גוגל מזהים מצוין את מי שכותב בצורה אותנטית
ואת מי שכותב "סתם" כדי שהביטויים שלו יופיעו.
בניית מערך קישורים לקידום אתרים אורגני בגוגל
הקישורים נחשבים לליבת הקידום האורגני, למרות שהם נגועים בהרבה מניפולציות מצד כל אתר סביר שרוצה להתקדם בסך הכל
ולמרות שגם גוגל מתחילים לייחס להם פחות משקל בהשוואה לקישורים מהרשתות החברתיות,
אבל זה קורה מאוד לאט ולכן אסור בשום אופן לוותר על מערך קישורים משובח.
בגדול, אפשר לראות בכל קישור כסוג של המלצה על האתר שלנו:
הקישור מתפרסם באתר אחר וממנו הגולש יכול לעבור ישירות לעמוד באתר שלנו.
ככל שהאתר המפרסם גדול, חזק ומבוסס יותר (אתר סמכותי) – כך ההמלצה שלו תהיה חזקה יותר ותעזור לשיפור הדירוג של האתר שלנו בגוגל.
את תהליך השגת הקישורים לא מפסיקים לנהל אף פעם,
משום שהדבר עוזר לגוגל להבין שנשארנו מעודכנים וטובים ואנשים רוצים להגיע אלינו ולשמוע עלינו.
כמובן שהאיכות הרבה יותר חשובה מהכמות: לצורך העניין,
עדיף להכניס קישור אחד ויחיד לאתר כמו ynet,
מאשר 3 קישורים לאתר עלום כמו "מוטי טיולים בכנרת".
מצד שני – אם האתר שלנו אכן נושק לתחום הטיולים או מציע שירות כלשהו באזור הכנרת,
הקישורים באתר של מוטי יהיו יקרים לנו מפז,
משום שהם מרחיבים את רשת ההבנה של גוגל בנוגע לתחומי העיסוק שלנו,
כך שיגיעו לאתר גם גולשים שלא ממש חיפשו את ביטויי המפתח שהוספנו לאתר,
או שכתבו אותם בדרך אחרת שלא חשבנו לכלול.
התאמת קוד האתר לטובת קידום אתרים אורגני יעיל
מרגע שהאתר בנוי מתווספים עליו עוד ועוד אלמנטים ולכן קשה מאוד לחזור ולתקן דברים בתוך הקוד.
יש הרבה אתרים שנאלצים לעבור שינוי מקצה לקצה ברמת הקוד כדי לאפשר לאתר להתקדם בגוגל
ולכן אם אתם בשלבי ההקמה, הנה כמה דברים שצריך לדעת בנושא:
- HTTP או HTTPS – בעבר רוב האתרים פעלו בפרוטוקול HTTP, כאשר ה-S מוסיף שכבת אבטחה נוספת ומקובל היום הרבה יותר. כמובן שבשל כך מדובר גם בפרמטר שגוגל מתייחסים אליו בדירוג האתר ולכן הוא פרקטי מאוד מטעמי SEO.
- קוד נקי – עוד ניגע במהירות אתרים בפסקה נפרדת, אבל הטיפול במהירות האתר מתחיל מאפס ממש, בשלב כתיבת הקוד. כאן חשוב שהקוד יהיה נקי וחף מכל מיני הכבדות.
- רק גרסה אחת – אל תאפשרו למנועי החיפוש לגשת לכמה עותקים עבור אותו העמוד. מדובר בטעות שהרבה חוטאים בה בשל הבנה נמוכה, שגורמת לכך שגוגל מציג כמה גרסאות שונות שבעצם מתחרות בעצמן ופוגעות אחת בשנייה. תנו זיהוי ייחודי לכל אחד מהעמודים וקבעו את הגרסה שתוצג (Canonical Version) כך שהגישה תהיה דרך URL נפרדים.
- ערנות לשינויים באלגוריתם של גוגל – נכון שלא כל שינוי באלגוריתם משפיע על קידום האתר, אבל יש בהחלט כאלה שיגרעו ממנו. כדאי לבנות את קוד האתר מתוך מחשבה על סיטואציות כאלה (רק תשאלו את בעלי האתרים הבלתי רספונסיביים שבוקר אחד לא מצאו יותר את האתר שלהם בגוגל בשל עדכון כזה) ולאפשר עריכה ושינויים מהירים בעתיד.
חווית משתמש
המסע שאותו עובר הגולש שלך מרגע הכניסה ועד היציאה מהאתר,
מכונה חווית משתמש. מכיוון שהחוויה של הלקוח אמורה להיות טובה, נדיבה, ברורה, קוהרנטית ומושכת.
המונח חווית משתמש הפך למעין הגדרה לאידיאל הנגשת האתר לגולשים שלו.
במילים אחרות, אתר ללא חווית משתמש טובה פשוט לא יוכל ליהנות מהרבה גולשים והמשמעות לכך כפולה:
גם הפסד של לקוחות פוטנציאליים שכרגע היו כאן אבל בחרו שלא לקנות וגם פגיעה אנושה בדירוג בגוגל,
שרואה שהאתר לא מחזיק את הגולשים שלו בפנים או מזהה אצלו המון בעיות.
איך יודעים שחווית המשתמש טובה?
- אם המשתמש מוצא פתרונות ותשובות בקלות לדברים שחיפש
- אם הוא לא צריך להקליק הרבה פעמים עד שיגיע לכפתור יצירת הקשר/ רכישה
- כל עוד האתר מהיר ונטען כמו שצריך
- כאשר האתר נעים ומזמין לקריאה, נוח וברור לשימוש
- כאשר האתר רספונסיבי ומותאם הן למובייל והן לכל מסך מחשב וטאבלט באשר הוא
- כל עוד האתר משדר אמינות ורצינות בשיקוף פעילותו/ עמדותיו/ תכליתו
קידום אתרים דרך בניית היררכיה בריאה לאתר
היררכיית האתר מסייעת לגוגל להבין איך הוא בנוי מבפנים ולתת בהתאמה קדימות לדירוג של עמודים מסוימים.
אבל זה לא רק שגוגל מסתייע בהיררכיה אלא גם הגולשים עצמם,
שיכולים להתמצא באתר הרבה יותר בקלות וכך גם בעלי האתר, שיכולים להוסיף או להסיר תכנים בקלות ובמהירות.
את ההיררכיה אמנם בונים מבראשית, דרך תפריטי האתר,
אבל היא בהחלט זקוקה לבדיקה תקופתית שתאפשר להיפטר ממה שאין בו צורך, או להחליט על שינויים מסוימים.
למשל: אם יצרנו עוד ועוד דפים ותכנים ואנחנו מבינים כעת שלגולש לוקח הרבה מאוד זמן להגיע מדף הבית לעמוד של מוצר ספציפי,
שווה לערוך שינויים ברמת התפריט, ספריות האתר, מפת האתר, בגלילת העמודים וכמובן בתוכן והקישורים הפנימיים.
שיפור מהירות בקידום אתרים
בתחום הזה יש רק מומחים מעטים שמסוגלים לטפל באיטיות באתר מאפס
ולהביא אותו לטיסה ישירה במנועי החיפוש, ואני ביניהם.
מוזמנים לפנות אליי ואבדוק את האתר שלכם בהקדם.
אתר מהיר הוא אתר יעיל ובעידן המיידי של המאה ה-21, אי אפשר להתפשר על פחות מכך.
גם הפעם גוגל שמנסים להתחקות אחרי העדפות הציבור הגלובלי שוב ושוב, מבינים שמהירות היא ערך קריטי
ולכן מתעדפים אתרים שנטענים כמעט מיד ובצורה מלאה, על פני אתרים איטיים, כבדים ומסורבלים שגם הגולשים בוודאי לא ירצו לבקר בהם.
שיפור מהירות אתר מתרחשת כיום עם דגש חזק מאוד על המובייל,
שם המהירות גבוהה בהרבה מהמחשב הנייח אבל אין ספק ששניהם מרכזיים מאוד לחווית המשתמש של הגולשים וכמובן לעבודת הקידום הכוללת.
קידום אתרים בגוגל לעמוד הראשון באמצעות תוכן שנותן ערך
בוודאי כבר הבנת שגוגל רוצה לראות, לשמוע וגם לקרוא את התוכן באתר שלך ולנטר אותו.
בהקשר הזה, תוכן טוב הוא זהב טהור בידי בעלי האתר ואם בעבר היה נהוג להכניס אותו בצורה "רובוטית" או שרירותית מאוד.
(למשל להפציץ את הפוטר בביטוי מפתח מרכזי באתר),
כיום הדברים צריכים להיעשות כמה שיותר טבעיים ופרקטיים.
האמת היא שעם תוכן טוב, אפשר לעשות המון ברמת הקידום: להוסיף מדריכים, מאמרים מקצועיים, בלוג או הנחיות שמעניקים לגולשים תחושה עוטפת ובטוחה יותר,
להוציא החוצה כתבות שיפורסמו באתרים שונים כמאמרי יח"צ או מאמרים לקישורים חיצוניים ומעניקים לעצמנו תדמית מקצועית יותר ורושם טוב.
כמובן שהתוכן יצטרך להכיל את ביטויי המפתח שגיבשתם לאתר
ולעבודת הקידום שלו, כך שהוא לא עומד במנותק מתהליך ה-SEO עצמו.
הטריק הוא להתאים את הביטוי למטרה הרצויה מהגולשים
ולפתח ביטויים נוספים עם הזמן שיסייעו לכוון אותם לשם.
לסיכום:
אם בנית אתר חדש וחשוב לך שהוא יככב בגוגל או אם יש לך אתר שעבר פעם קידום (או עובר ממש עכשיו) אך הדבר לא הניב תוצאות מספיק טובות,
זה הזמן להתחיל לקדם אותו וכמו שצריך!
אני מזמין אותך לבדיקה ללא עלות לבדוק את האתר ולקבל המלצות טובות בנוגע לאפשרויות הקידום בגוגל,
בלי להתפשר על הפרטים הקטנים שיעזרו לאתר לשעוט קדימה.